tisdag, oktober 7

Men när får jag raka en kuk?

"- Nu får det vara nog!" skrek han med sin klena röst och drämde näven i katedern.
Man undrade ibland om han verkligen vara vuxen. Kortväxt, målbrottsröst och absolut ingen pondus. Ingen i salen verkade ens se honom än mindre bry sig när han stod framme vid svartatavlan och skrek. Han klappade sin ömmande hand och såg allmänt ut att ge upp. Jag har för mig han hette Jonas. Min biologilärare i åttan.
Han hade det inte lätt. Vi var ingen lätt klass och det var nog inte meningen att han skulle vara lärare egentligen. Han skulle nog egentligen syssla med vad han än var bra på. Jag har för mig han sysslade med marinbiologi. Riktig nörd.
Missuppfatta mig inte. Nördar är jättebra. Insnöade människor som går så upp i något att dom underutvecklas på andra områden. Dom kan massor på sitt område och nördar är väl egentligen ett nedvärderande ord. Proffs kanske man ska säga egentligen.
Anyway, han var inte proffs på att vara lärare.
Minns en lektion när han stod och visslade läten från olika fågelsorter. Vilken 14åring är intresserad av sånt?! Nej, vi var väl mest intresserade av vem som snackade skit om vem, hur håret såg ut, att inte kajalen smetat ut och framförallt; det där läskiga, pirriga, pinsamma som kallades K-n-u-l-l-a. Sex. Sex och samlevnad.
SoS. Ett ämne man skulle undervisas i som åttondeklassare. Av biologiläraren. Av han som vek fötterna inåt, han som skruvade på sig till oigenkänlighet, han som blev mensröd i ansiktet direkt SoS stod på schemat. Vad som hände på dom lektionerna är inget jag minns direkt. Vi tyckte mest det var jobbigt som jag kommer ihåg det. Som 14åring hade jag väl läst så många tjejtidningar att jag visste allt som jag tyckte var värt att veta på ämnet. Googlat, Altavistat, Uppslagsverkat, pratatpratatpratat. Nej, det var inte i de teoretiska kunskaperna de största luckorna fanns.
Men jobbiga var lektioenrna. Killarna längst bak som annars var högljudda blev ännu mer högljudda. Tjejerna längst fram till höger satt ännu tystare än vanligt. Dom tuffa brudarna blev på något sätt ännu tuffare. Och läraren som annars hade svårt att leda lektioner. Ja, han var inte så bekväm i situationen kan vi väl säga.
Ni har säkert sett reklamerna all over internet. Jag skrattar varje gång jag ser dom. Lärde du dig inget vettigt i åttan, lär dig nu! Hur kul är det inte att raka en virtuell fitta liksom? Som dessutom är döpt till Fiffi!

Inga kommentarer: