fredag, januari 30

Ligga och lotto

Så ringer han när jag ligger och sover och ännu en gång så orkar jag inte svara, bara stirrar på bilden av honom på telefonen. Telefonen slutar ringa och det ringer på dörren istället. Innan jag hinner reagera står han i min lägenhet. I mitt sovrum och mitt hjärta fylls av värme när han lägger sig bredvid mig i sängen. Förklarar att nejdå, det är inget fel på min telefon. Förklarar att jag inte orkar vara hans älskarinna. Förklarar att jag inte mår bra. Som vanligt kan jag inte hålla tillbaka tårarna, orkar inte ens känna mig patetisk. Han frågar ingenting. Och när jag frågar vad han tänker, så svarar han "på att vinna på lotto" Och jag försöker för mitt liv förstå varför han ligger och tänker på pengar. Kommer inte fram till något. Och att ligga bredvid och skratta och gråta och kramas och klia på ryggen blir så småningom lätta kyssar och sen faller Berlinmuren så snabbt att jag inte hinner fatta, inte han heller tror jag, hinner inte få av oss kläder, måste bara få vara ett med honom för en stund.
Och senare ligger vi bredvid igen, och han ser plötsligt så allvarlig ut, bekymrad, betänksam. Och jag måste fråga igen vad han tänker på, och åter igen blir svaret lotto, eller vinna pengar eller nåt åt det hållet. Jag kommer inte ihåg, för ärligt talat blir jag så chockad. Hur kan man vara så totalt upptagen av pengar?
Betyder jag och det vi gör ens någonting för honom? Och svaret kommer tydligt. Efter han ringt och smsat varje dag har han nu inte hört av sig. Han fick väl det han ville ha. Det var väl inte mer än det han ville. Jag glömmer så lätt att det inte är något mer än fina ord från hans sida. När det passar honom. Jag går på dom så lätt. Kanske tänker han inte på annat än ligga och lotto? Jag vet inte, det är ju iallafall inte så att man får något annat svar om man frågar. Och ligga är ju det enda vi gör, inga hundpromenader, filmkvällar eller öl på krogen direkt här inte.

Och efter långa veckor under ytan fick han mig upp, bara för att kippa efter andan och sedan pressas ner igen. Som för att dryga ut lidandet. Självvalt.

Inga kommentarer: