fredag, september 12

Det här är min löpsedel

Så för första gången på länge sitter jag och tittar på nyheterna. Jag tittar aldrig på nyheterna. Jag läser aldrig tidningen. Jag byter kanal på radion när det blir dax för prat. Men för en gångs skull såg jag nyheterna ikväll.
För det första. Lokala nyheter å vad får vi i Uddevalla titta på? Stockholms lokala nyheter. Snälla, ge mig Göteborgs iallafall om vi nu inte kan få våra egna i fyrstad!
För det andra. 11 september. Usa. Usa. Usa. Större delen av nyhetsuppläsningen handlade om Usa. Jag bor inte i fucking jävla Usa! Slår jag på tvn för att höra nyheter vill jag höra 1. vad som händer där jag bor. 2. vad som händer i mitt land. 3. vad som händer i världen.
Jag bor inte i Usa. jag vill veta vad som händer i Ryssland, Tanzania, Burma, Frankrike. Schweiz! Dom har för fan satt igång den där maskinen som speedar upp jättesmå partiklar som dom ska försöka krocka med varandra för att efterlikna the big bang. Något som kan skapa svarta hål. I Zern. I Schweiz. I dag! inte ett knyst om det på nyheterna. Vad är nyheter om inte att vi håller på att exprimentera med att göra svarta hål? skapar våran egen posibla undergång?
Nämen jag förstår. Det är viktigare att visa uddevallaborna vad som händer i nån hiss i södra stockholm. Nämen jag förstår. Det är viktigare att visa att Mona Sahlin la blommor på Anna Linds grav idag. Nämen jag förstår. Det är viktigare att nämna att Bush har invigt en ny minnesplats för folk som dog för 7 år sedan och att det bara i år redan dött 108 amerikaner i Irak. Inte ett knyst om hur många Irakier som dött. Inte ett knyst.

Inga kommentarer: