tisdag, november 11

Hur man blir vuxen

När jag var sisådär en fem eller sex år stod det klart för mig. Man blir vuxen när man har egen bil. Orsakerna är många men huvudargumentet är nog ändå att på den tiden hade alla vuxna jag kände bil. Alla utom min yngsta moster, hon med det långa håret och dom afrikanska kläderna. Hon som gett sig av för att bo i Norrland och aldrig hade längre förhållanden än några månader. Hon som ritade dom mest fantasifulla teckningar och sjöng så vackert. Hon som hade konstiga instrument från långtbortifrån och bodde på regnbågsgatan. Hon som inte var riktigt vuxen och inte riktigt klok och hon som jag avgudade!
En tisdag klockan tio i ett en herrans massa år senare äger jag min första bil. En vit. Och jag är så glad. Och jag har blivit vuxen. Om man ska gå på det barndomens definition. Och det ska man ju. Men jag har långt hår, bor i Norrland, har konstiga instrument på väggen och jag är inte riktigt klok!

Inga kommentarer: