söndag, februari 7

Allting snurrar står jag still?

Vintern jag flyttade till Hålland hade vi de sjukt kallt. Jag vet inte om det var jag som var ovan vid Norrland eller om det faktiskt var en kall vinter. Någon vidare snö hade vi inte. Men jag tyckte det var mängder då. När jag flyttade till Hålland tyckte jag att vintern var oändlig och mörkret så stort. Sen fick jag lära mig att det fanns en femte årstid. En årstid som kallas vårvinter och som bjuder på kall snö men varm sol. Som ger ljus och hopp. Och som lovar att det finns en värld även bortanför nästa fjälltopp.
Igår hade vi första vårvinter dagen. Jag bor inte längre i Hålland men på väg hem från sprutor och tester och storstad stannar jag vid Hedmans för en stilla promenad ner till fallet. Jag stannar hos hästarna vid Englagård och i den lilla viken strax innan Rista där jag badade i höstas. Och tankarna snurrar och rusar runt i huvudet. Och jag bryr mig inte att det snurrar i mitt huvud. Att det rusar i hjärtat och att jag inte längre vet upp och ner, in eller ut. Jag känner iallfall att jag lever och jag skrattar varje dag. Jag är sjukt stolt över mig själv och med dom små saker jag gör. Och jag orkar med det här. Varje dag orkar jag på något sätt och jag orkar skratta utan ansträngning. Och varje natt orkar jag sova, iallafall några timmar. Innan ångest och panik. Det är då jag känner som den första tiden i Hålland. Instängd mellan mörka berg i en kall dalgång.
Men jag vet bättre nu. Jag vet att det finns en femte årstid. En vårvinter som lovar en sol och värld bortanför nästa fjälltopp. M, R och I och en vit tunnel ska inte kunna få min värld att snurra. Och gör den det ändå ska jag själv snurra. Snurra tills jag snurrat ikapp och allt står still. Sen ska jag snurra lite till. Men bara för att jag är levnadsglad. Det stundar en vårvinter!

Och någon gång vårvintern 2012 minns jag att du lovat att dricka kaffe med mig, och sedan du sa det har jag nog inte hört ett ord och mitt kaffe har nog tagit slut till dess. Vi kanske skulle skita i det kaffet och njuta av vårvintern på var sitt håll?

Inga kommentarer: