onsdag, juli 20

Vatten under broarna

Tillbaka från ännu en flykt, de e konstigt hur en norsk flygplats kan skapa sånt lugn och hur livet i främmande länder kan vara så annorlunda mot jämtland. Ändå är jag den samma. Åker ner till bron i hålland för en stunds tankar. Mycket vatten ska rinna under dessa broar innan jag slutar sjunga vemodiga sånger här. Jag saknar dig och kanske har du slutat tänka på mig. Tänder ett ljus och tänker att olycklig kärlek är djävulens påfund. Minns en natt förra sommaren när jag satt här under bron och du satt bredvid. Vi pratade mycke den kvällen om hur bräckligt och skört livet är. Kanska gör jag fel som släpper dig och inte kämpar. Tänk om allt tar slut idag, eller imorgon, minns jag att jag tänkte när vi satt där och stirrade in i lågorna. Tanken är den samma idag trots att det bara är ett litet värmeljus som brinner. Kanske tar allt slut idag, eller imorgon eller om femtio år. Jag fick iallafall berättat vad jag kände för dig innan jag dör.

Och det har varit någon här sedan sist, och jag kan inte annat än att undra om du röker marlboro igen?

Med mina tankar är jag ensam ikväll. Därför åker jag ner till bron efter solen lämnat jorden och sjunger vemodiga visor till kompet av mörkt porlande vatten.

Inga kommentarer: